سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که به کار کسانى خشنود است ، چنان است که در میان کار آنان بوده است ، و هر که در باطلى پا نهاد ، دو گناه بر گردن وى افتاد ، گناه کردار و گناه خشنودى بدان کار . [نهج البلاغه]
مؤسسه خیریه حضرت رقیه (س) استان بوشهر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کمک به محرومان چرا؟

رفع فواصل اجتماعی بر اثر انفاق

بیچارگی و تهیدستی از یک طرف، و تراکم ثروت و دارایی از طرف دیگر باعث شده جوامع مختلف بشری دوقطبی شوند؛ قطبی ثروتمند و قطبی مستمند. هر مکتبی برای رفع این معضل شدید اجتماعی چاره‏ای اندیشیده است. اسلام راه‏حل‏هایی جامع و کامل به کار گرفته که اگر یک جامعه این راهکارها را به کار بندد، به طور قطع بر این مُعضل فائق آمده، طعم شیرین آن را با رفع فواصل اجتماعی و نزدیک شدن سطح زندگی افراد به هم خواهد چشید. اسلام صلاح کار را در انفاق، تحریم و ممنوعیت رباخواری، وضع مالیات‏های اسلامی و به کارگیری اموری چون وقف و قرض‏الحسنه دانسته است.

انفاق موجب فراوانی

قرآن انفاق را مانند بذری دانسته که هفت خوشه می‏رویاند که در هر خوشه آن صددانه هست؛ یعنی همان‏طور که هر دانه بذر بر اثر واقع شدن در زمینِ مناسب به هفتصد دانه تبدیل می‏شود، مال نیز با انفاق، رشد و فزونی می‏یابد؛ در حالی که تصور برخی، خلاف این است، ایشان تصور می‏کند با انفاق چیزی از انفاق کننده کم می‏شود و بر دیگری افزوده می‏شود.

جایگزینی انفاق در قرآن

به ظاهر با انفاق چیزی از انفاق کننده کم می‏شود، ولی در حقیقت چنین نیست. قرآن بشارت می‏دهد که «هرچیزی انفاق کنید، چیزی جانشین می‏شود». ممکن است مالی که انسان برای خود نگه می‏دارد، بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی از بین رود، ولی مالی که در راه خدا بخشیده، در واقع در محل اَمنی به امانت گذاشته که هیچ عامل طبیعی و غیر طبیعی نمی‏تواند آن را تهدید کند.

بالندگی انفاق در روایات

طبق بیان پیامبر اکرم(ص) فرشته‏ای هر روز ندا می‏دهد: «خداوندا، به انفاق دهندگان، عوض بده» و فرشته‏ای نیز ندا می‏دهد: «خداوندا مال بخیلان را نابود کن».

انفاق در نزد خدا

خداوند به انفاقِ انفاق کننده توجه دارد و از آن (پنهان و آشکار) خبر دارد و به همین دلیل انسان‏های آگاه، انفاق را مایه تقرب به خداوند می‏دانند و با آن به سوی خدا گام بر می‏دارند؛ چرا که می‏دانند هر انفاقی که برای خدا باشد، هر چند ناچیز و کوچک، نزد خداوند ثبت می‏شود.

صدقه موجب نزول روزی

پیامبر گرامی اسلام(ص) صدقه را از راه‏های جلب روزی و نزول رزق دانسته است.

چند فایده دیگر برای صدقه

صدقه، فقر را از بین می‏برد؛ عمر را زیاد می‏کند؛ مرگ بد را دفع می‏نماید، حساب قیامت را آسان می‏کند؛ موجب آبادی و رونق خانه می‏شود؛ موجب ادای قرض می‏شود؛ ناراحتی‏های روحی را زائل می‏کند؛ جان انسان را از گزند و آفات و مال او را از تصرف اشرار حفظ می‏کند؛ قضای الهی را برطرف می‏کند؛ و از همه مهم‏تر، پاداش اُخروی دارد.

بهترین صدقه در روایات

از روایات چنین فهمیده می‏شود که بهترین صدقه، انفاق به ارحام و خویشاوندان است؛ چرا که انفاق و صدقه به مستمندانِ بیگانه فقط صدقه است، ولی به مستمندان خویشاوند علاوه بر انفاق، صله رحم نیز می‏باشد و بی‏شک چنین انفاقی دو سود دارد: یکی سود و فایده انفاق و دیگری فواید صله رحم. به همین سبب است که پیامبر بزرگوار اسلام فرموده‏اند: «در جایی که خویشاوندان محتاج باشند، صدقه به غیر پذیرفته نیست». در واقع این امر اهمیت و اولویت صدقه و انفاق را به خویشاوندان ثابت می‏کند.

انواع انفاقادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » علیرضا ( سه شنبه 88/7/14 :: ساعت 7:27 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سیماى حضرت فاطمه علیهاالسلام در روز قیامت
[عناوین آرشیوشده]


>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 63822
» درباره من

مؤسسه خیریه حضرت رقیه (س) استان بوشهر

» پیوندهای روزانه

چه لذتی دارد حجاب [59]
استخاره [55]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دعا . رجب . ماه . نماز .
» آرشیو مطالب
خرداد ماه 89
اردیبهشت89
فروردین89
اسفندماه88
مهر 88
شهریور 88
مردادماه88
تیرماه 88
اردیبهشت88
خرداد88
دیماه87
مرداد87
اسفند89

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی
دفاع نیوز فرهنگ شهادت
کانون فرهنگی هنری مسجد ولیعصر (عج)کنگان
شبح سیاه
سربازی در مسیر
تبلیغ ِآگهی
مکتب وحی
رند
طراحی هر پوستر و بنری که شما بخواین
یاسین مدیا
سایت خبری استان بوشهر
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
مردم یار
یاوران دکتر احمدی نژاد
شهید آوینی
سایت رسمی اهدا عضو
آقای بهجت (دامت برکاته)
معروف یاران
حریم یاس
هیئت الرضا
کانون وبلاگ نویسان مذهبی
پایگاه اطلاع رسانی شیعیان
ذاکرین
رقیه خاتون
بچه های قلم
جاده خاطره ها
پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی شاهد
خبرگزاری فارس
مؤسسه خیریه خادمان حریم ولایت

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



























» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب